Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan innehold utdatert informasjon
Klage på helse- og omsorgstjenester
Hva kan du klage på?
- Vedtaket du har fått.
- Innholdet på tjenesten du får
Klage på vedtaket
- Vedtak om helse- og omsorgstjenester er enkeltvedtak etter Forvaltningslovens regler og kan påklages.Opplysninger om klageadgang fremgår av enkelt vedtaket.
- Klagen må være skriftelig, etter pasient og brukerrettighetsloven pagragraf 7.3, og forvaltningsloven paragraf 29.
- Opplysninger om klageadgang fremgår av enkeltvedtaket. Fristen for å klage er fire uker fra vedtaket er mottatt. Klage sendes tildelingsenheten. Dersom vedtaksinstansen ikke tar klagen til følge, sendes klagen videre til Fylkesmannen for endelig behandling.
- Tjenester som omsorgsbolig, trygghetsalarm, dagsenter, bolig med heldøgns omsorgstjeneste og TT-kort er ikke lovpålagte og eventuell klage har endelig behandling i kommunens klageutvalg (Formannskapet).
- Kommunen kan være behjelpelig med å bistå klager med å skrive klage.
Klage på utførelsen av en tjeneste
Du kan også klage på selve utførelsen av tjenesten. Klagen sender du til kommunen eller direkte til enhetsleder for aktuelle tjenester.
Publisert 07.02.2018 09.35
Sist endret 16.04.2018 15.01