Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Kontroll av tobakkssalg og innkreving av tilsynsavgift
Alle som selger tobakksvarer skal være registrert i tobakkssalgsregisteret og betale en tilsynsavgift.
Registrering i tobakkssalgsregisteret
Alle som selger tobakksvarer til forbruker må registrere seg i tobakkssalgsregisteret til Helsedirektoratet. Det gjelder også de som selger e-sigaretter, gjenoppfyllingsbeholdere, urtebaserte røykeprodukter og andre tobakkssurrogater.
Hvis du skal slutte å selge tobakksvarer, må du avregistrere deg i tobakkssalgsregisteret.
Les mer om hvordan du registrer og avregistrerer tobakkssalg hos Helsedirektoratet.
Kontroll av tobakkssalg
I Østre Toten kommune er det selskapet Trygg AS som kontrollerer alle steder som selger tobakksvarer.
De ser blant annet etter at:
- opplysningene i tobakkssalgsregisteret stemmer med opplysningene på salgsstedet
- varene er kjøpt fra en registrert grossist
- tobakksvarer ikke selges til personer under 18 år
- salgsstedet har en internkontroll som gir de ansatte god nok kunnskap om regelverket
- det ikke reklameres for tobakksvarer
- tobakksvarer ikke selges med rabatt eller gis bort
Brudd på tobakksskadelovgivningen
Brudd på regelverket kan føre til forskjellige reaksjoner:
- retting av det ulovlige forholdet
- salgsforbud i en periode
- tvangsmulkt
Tilsynsavgift
Alle salgssteder for tobakk må hvert år betale en tilsynsavgift til kommunen. Tilsynsavgiften for faste salgssteder er 2000 kroner.
For midlertidige salgssteder er tilsynsavgiften 1200 kroner.
Lover og regler
Publisert 16.01.2019 11.56
Sist endret 24.04.2024 14.57