Klage på helse- og omsorgstjenester

Hva kan du klage på? 

  • vedtaket du har fått
  • utførelsen av en tjeneste

Klage på vedtaket 

  • Vedtak om helse- og omsorgstjenester er enkeltvedtak etter forvaltningslovens regler og kan påklages.
  • Klagen må være skriftelig, etter pasient og brukerrettighetsloven pagragraf 7.3, og forvaltningsloven paragraf 29.
  • Opplysninger om klageadgang fremgår av enkeltvedtaket. Fristen for å klage er fire uker fra vedtaket er mottatt. Klage sendes tildelingsenheten som også kan gi nødvendig råd og veiledning.
  • Dersom vedtaksinstansen ikke tar klagen til følge, sendes klagen videre til statsforvalteren for endelig behandling.
  • Tjenester som omsorgsbolig, trygghetsalarm, dagsenter og bolig med heldøgns omsorgstjeneste er ikke lovpålagte, og eventuell klage har endelig behandling i kommunens klageutvalg (formannskapet).

Klage på utførelsen av en tjeneste 

Du kan kontakte Pasient- og brukerombudet hvis du er misfornøyd med helsehjelpen du har fått, eller mener at du ikke får oppfylt dine rettigheter som pasient, bruker eller pårørende.

Pasient- og brukerombudet kan gi deg informasjon om rettigheter, råd, klagemuligheter og veiledning. Alle våre tjenester er gratis, og du kan velge å være anonym om du ønsker det.
Pasient- og brukerombudet holder til i hvert fylke, og Pasient- og brukerombudet Innlandet kan du kontakte på ulike måter:

Sikker melding: Har du spørsmål som inneholder personsensitiv informasjon, kan du sende oss en sikker melding via Altinn.

Les mer på www.pasientogbrukerombudet.no.

 

Gå til digitalt klageskjema

Du kan også kontake tildelingsenheten på telefon nummer 94 86 07 33.