Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Klage på helse- og omsorgstjenester
Hva kan du klage på?
- Vedtaket du har fått.
- Innholdet på tjenesten du får
Klage på vedtaket
- Vedtak om helse- og omsorgstjenester er enkeltvedtak etter Forvaltningslovens regler og kan påklages.
- Klagen må være skriftelig, etter pasient og brukerrettighetsloven pagragraf 7.3, og forvaltningsloven paragraf 29.
- Opplysninger om klageadgang fremgår av enkeltvedtaket. Fristen for å klage er fire uker fra vedtaket er mottatt. Klage sendes tildelingsenheten som også kan gi nødvendig råd og veiledning.
- Dersom vedtaksinstansen ikke tar klagen til følge, sendes klagen videre til statsforvalteren for endelig behandling.
- Tjenester som omsorgsbolig, trygghetsalarm, dagsenter og bolig med heldøgns omsorgstjeneste er ikke lovpålagte, og eventuell klage har endelig behandling i kommunens klageutvalg (formannskapet).
Klage på utførelsen av en tjeneste
Du kan også klage på selve utførelsen av tjenesten. Klagen kan du sende med sikker e-post (eDialog), eller du kan ringe tildelingsenheten på 94 86 07 33.
Publisert 07.02.2018 09.35
Sist endret 23.01.2024 08.47