Overgangsskjema barnehage–skole

Nasjonale styringsdokumenter for barnehage og skole vektlegger sammenheng, livslang læring og sikring av gode overganger. Østre Toten kommune ønsker å sikre barn en god start på utdanningsløpet og skape et helhetlig og godt læringsutbytte. I den forbindelse mener vi det er viktig å overføre nødvendig informasjon til det beste for barnet og den videre opplæringen i samarbeid med foresatte. 

Skjema benyttes av alle barnehager og skoler til overføring av informasjon om enkeltbarn i Østre Toten kommune.

Foreldre/foresatte og pedagogisk leder fyller ut hvert sitt overgangsskjema i forkant av 
avslutningssamtalen, som avholdes våren før skolestart. Skjemaet skal samordnes og 
underskrives av begge parter på avslutningssamtalen. Dersom foreldre/foresatte ikke ønsker å informere skolen, skal arket være tomt med unntak av underskrift og dato. 
Styrer i barnehagen har ansvar for at overgangsskjemaet sendes til barneskolen. Rektor har ansvar for at 1 trinns lærerne får skjemaet.

Barnehageloven § 2

Barnehagen skal samarbeide med skolen om barnas overgang fra barnehage til skole og 
skolefritidsordning, jf. opplæringslova § 4-7 og privatskolelova § 5-5. Samarbeidet skal bidra til at barna får en trygg og god overgang. Barnehagen må ha tillatelse fra barnets foreldre for å utlevere personopplysninger om barnet til skolen.

Rammeplan for barnehage

Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og eventuelt skolefritidsordning. 
De eldste barna skal få mulighet til å glede seg til å begynne på skolen og oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen.

Opplæringsloven §4-7

Kommunen skal sørgje for at barna får ein trygg og god overgang frå barnehagen til skolen og skolefritidsordninga.

Med vennlig hilsen 
Skolekontoret og barnehagekontoret

 

 

 

 

 

 

Bilde av barnet her

 

 

Barnets navn:
Født:
Morsmål:
Hvilke(n) barnehage(r) har barnet gått i:
Hvor lenge har barnet gått i barnehage:

 

Sosiale ferdigheter

Hva mestrer barnet godt?

Er det noe barnet trenger å øve på?

Som f.eks.:

- turtaking

- aktiv deltaker i samhandling og aktiviteter

- holder på oppmerksomheten i selvvalgte og styrte aktiviteter over tid

- selvstendighet og mestringstro

- lytter til de andre i leken og tolker lekesignaler

- overganger

- følelser

 

 

Motoriske ferdigheter

Hva mestrer barnet godt?

Er det noe barnet trenger å øve på?

Som f.eks.:

- finmotorikk, klipping med saks, perling, tegning,...

- grov motorikk, kle på seg, balanse...

 


 

 

Språklige ferdigheter

Hva mestrer barnet godt?

Er det noe barnet trenger å øve på?

Som f.eks.:

- språkutvikling

- begrepsforståelse

- interesse for bøker, sang, rim og regler

- bruker sitt språk for å uttrykke følelser

Jamf språkplan s.22

 

  
 Tekstboks: Barnet stemme:Dette liker jeg best å gjøre/leke når jeg er alene:Dette liker jeg gjøre/leke sammen med andre:Dette tenker jeg om å begynne på skolen:Dette vil jeg at skolen skal vite om meg og min familie:


 

 

  
 Tekstboks: Barnehagen/foreldrene svarer:Barnets sterke sider:Barnets førstespråk er:Barnet er spesielt opptatt av: Barnet lærer best når:


 


 

 

 

Andre forhold som det er viktig å informere skolen om:

f.eks. fravær,spesielle hensyn som bør tas ......

 

 

 

Vi samtykker/samtykker ikke i at informasjonen i dette skjemaet kan overføres til skolen.

(strek over det som ikke passer)

 

 

Vi samtykker/samtykker ikke i at rådgiver fra PPT og en fra Læringsmiljøteamet kan bidra inn i møter mellom barnehage og skole hvor mitt/vårt barn og hans / hennes overgang til skolen er tema.

(strek over det som ikke passer)

 

 

Sted/dato:

Foreldre/foresatte                              Foreldre/foresatte


 

Pedagogisk leder

Overgangen mellom barnehage og skole | udir.no

Språkplan