Nasjonale styringsdokumenter for barnehage og skole vektlegger sammenheng, livslang læring og sikring av gode overganger. Østre Toten kommune ønsker å sikre barn en god start på utdanningsløpet og skape et helhetlig og godt læringsutbytte. I den forbindelse mener vi det er viktig å overføre nødvendig informasjon til det beste for barnet og den videre opplæringen i samarbeid med foresatte.
Skjema benyttes av alle barnehager og skoler til overføring av informasjon om enkeltbarn i Østre Toten kommune.
Foreldre/foresatte og pedagogisk leder fyller ut hvert sitt overgangsskjema i forkant av
avslutningssamtalen, som avholdes våren før skolestart. Skjemaet skal samordnes og
underskrives av begge parter på avslutningssamtalen. Dersom foreldre/foresatte ikke ønsker å informere skolen, skal arket være tomt med unntak av underskrift og dato.
Styrer i barnehagen har ansvar for at overgangsskjemaet sendes til barneskolen. Rektor har ansvar for at 1 trinns lærerne får skjemaet.
Barnehageloven § 2
Barnehagen skal samarbeide med skolen om barnas overgang fra barnehage til skole og
skolefritidsordning, jf. opplæringslova § 4-7 og privatskolelova § 5-5. Samarbeidet skal bidra til at barna får en trygg og god overgang. Barnehagen må ha tillatelse fra barnets foreldre for å utlevere personopplysninger om barnet til skolen.
Rammeplan for barnehage
Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og eventuelt skolefritidsordning.
De eldste barna skal få mulighet til å glede seg til å begynne på skolen og oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen.
Opplæringsloven §4-7
Kommunen skal sørgje for at barna får ein trygg og god overgang frå barnehagen til skolen og skolefritidsordninga.
Med vennlig hilsen
Skolekontoret og barnehagekontoret
Bilde av barnet her | | |
Barnets navn: |
Født: |
Morsmål: |
Hvilke(n) barnehage(r) har barnet gått i: |
Hvor lenge har barnet gått i barnehage: |
Sosiale ferdigheter | Hva mestrer barnet godt? Er det noe barnet trenger å øve på? |
Som f.eks.: - turtaking - aktiv deltaker i samhandling og aktiviteter - holder på oppmerksomheten i selvvalgte og styrte aktiviteter over tid - selvstendighet og mestringstro - lytter til de andre i leken og tolker lekesignaler - overganger - følelser | |
Motoriske ferdigheter | Hva mestrer barnet godt? Er det noe barnet trenger å øve på? |
Som f.eks.: - finmotorikk, klipping med saks, perling, tegning,... - grov motorikk, kle på seg, balanse... | |
Språklige ferdigheter | Hva mestrer barnet godt? Er det noe barnet trenger å øve på? |
Som f.eks.: - språkutvikling - begrepsforståelse - interesse for bøker, sang, rim og regler - bruker sitt språk for å uttrykke følelser Jamf språkplan s.22 | |
Andre forhold som det er viktig å informere skolen om:
f.eks. fravær,spesielle hensyn som bør tas ......
Vi samtykker/samtykker ikke i at informasjonen i dette skjemaet kan overføres til skolen.
(strek over det som ikke passer)
Vi samtykker/samtykker ikke i at rådgiver fra PPT og en fra Læringsmiljøteamet kan bidra inn i møter mellom barnehage og skole hvor mitt/vårt barn og hans / hennes overgang til skolen er tema.
(strek over det som ikke passer)
Sted/dato:
Foreldre/foresatte Foreldre/foresatte
Pedagogisk leder
Overgangen mellom barnehage og skole | udir.no
Språkplan