Hytterenovasjon

Ved årsskiftet 2025/2026 innfører Østre Toten kommune en egen renovasjonsordning for hytter og fritidsboliger. Ordningen er gebyrbelagt etter selvkostprinsippet, og omfatter alle hytter/fritidsboliger i kommunen.

Hvorfor innføres ordningen?

Den nasjonale avfallsforskriften pålegger kommunen å ha et tilbud om renovasjon til alle boenheter. Dette omfatter også hytter/fritidsboliger. 

Forskrift om renovasjon for husholdningsavfall for Østre Toten kommune ble vedtatt i 2017. Den fastslår at kommunen skal ha en renovasjonsordning for hytter/fritidsboliger.  De fleste kommuner i Norge har allerede innført hytterenovasjon. Østre Toten er sist ute i Gjøvikregionen, men først ute med å tilby full kildesortering på området. 

Slik fungerer ordningen

Det blir etablert elleve renovasjonspunkter - åtte på Totenåsen og tre nede i bygda. Kart over punktene på Totenåsen finner du her.

Avfallet som oppstår på hytta sorteres i disse fraksjonene:

  • matavfall
  • plastemballasje 
  • papir/emballasjepapp
  • glass- og metallemballasje 
  • restavfall

Containerne vil være lukkede, med innkastluke som passer for vanlige bæreposer. Matavfall skal leveres i brune papirposer fra Horisont. Slike poser vil bli lagt ut for henting i en kasse ved hvert returpunkt. Du kan også hente papirposer på nærmeste miljøstasjon.

Alt annet avfall må leveres på en av Horisonts miljøstasjoner i vanlig åpningstid og til gjeldende priser. 

Det er ikke tillatt å sette igjen avfall utenfor containerne. Dette er å anse som forsøpling, og kan bli anmeldt som brudd på forurensningsloven. Avfall som settes igjen utenfor containerne kan også være til fare for vilt og beitedyr, eller spre seg med vær og vind slik at det gjør skade på naturen rundt. Enkelte av returpunktene vil være videoovervåket.

Trenger du adgangskort?

På returpunktene på Skreia, i Totenvika og på Tallodden vil det bli innført adgangskontroll i løpet av første driftsperiode. Dette innebærer at du må bruke et adgangskort for å åpne lukene i containere.

For å begrense kostnadene, vil returpunktene med adgangskontroll være forbeholdt hytteeiere som ikke har andre returpunkter i nærheten av hytta, eller som ikke kjører forbi andre returpunkter til eller fra hytta. Hvis du er en av disse, ber vi om at du kontakter Horisont for å få tilsendt adgangskort. Dette kan du gjøre ved å sende inn skjemaet du finner her, eller ringe 61 14 55 80.  

Hvor mye vil det koste?

Renovasjonsgebyret for hytter er fastsatt til 50 % av ordinært renovasjonsgebyr, basert på selvkostprinsippet. Dette ble vedtatt i kommunestyret 18. juni 2025. Ut fra foreslått budsjett (pr desember 2025) vil gebyret i 2026 bli 2 353 kroner i året inkludert mva per hytte/enhet.

Gebyret vil bli justert årlig i tråd med reguleringen av ordinært renovasjonsgebyr. Hvis det over tid viser seg at kostnadene for hytterenovasjon blir vesentlig høyere eller lavere enn beregnet, vil størrelsen på gebyret bli justert.

Kan jeg få fritak fra gebyret?

Det er obligatorisk å betale gebyr for ordningen, selv om det er frivillig å benytte seg av den.  Det gis som ikke fritak fra renovasjonsordningen for hytter som er i beboelig stand. Dette følger av nasjonale retningslinjer og kommunens renovasjonsforskrift. 

Du kan derfor bare få fritak fra gebyret hvis hytta er kondemnabel (ubeboelig/i svært dårlig stand), eller eiendommen er ubebygd. For at en hytte skal regnes som kondemnabel må den være i så dårlig stand at den ikke kan benyttes som oppholdssted uten helsefare. I praksis betyr dette at den er rivningsklar. Ved søknad om fritak må du selv dokumentere tilstanden på hytta med bilder med kartkoordinater. Det vil ikke være mulig å søke om redusert gebyr.

Fritak innvilges for inntil 1 år av gangen. Klikk her for å komme til søknadsskjemaet

Mer informasjon

Kontakt