Registrering i tobakkssalgsregisteret
Alle som selger tobakksvarer til forbruker må registrere seg i tobakkssalgsregisteret til Helsedirektoratet. Det gjelder også de som selger e-sigaretter, gjenoppfyllingsbeholdere, urtebaserte røykeprodukter og andre tobakkssurrogater.
Hvis du skal slutte å selge tobakksvarer, må du avregistrere deg i tobakkssalgsregisteret.
Les mer om hvordan du registrer og avregistrerer tobakkssalg hos Helsedirektoratet.
Kontroll av tobakkssalg
I Østre Toten kommune er det selskapet Trygg AS som kontrollerer alle steder som selger tobakksvarer.
De ser blant annet etter at:
- opplysningene i tobakkssalgsregisteret stemmer med opplysningene på salgsstedet
- varene er kjøpt fra en registrert grossist
- tobakksvarer ikke selges til personer under 18 år
- salgsstedet har en internkontroll som gir de ansatte god nok kunnskap om regelverket
- det ikke reklameres for tobakksvarer
- tobakksvarer ikke selges med rabatt eller gis bort
Brudd på tobakksskadelovgivningen
Brudd på regelverket kan føre til forskjellige reaksjoner:
- retting av det ulovlige forholdet
- salgsforbud i en periode
- tvangsmulkt
Tilsynsavgift
Alle salgssteder for tobakk må hvert år betale en tilsynsavgift til kommunen. Tilsynsavgiften 2019 for faste salgssteder er kr 2000.
For midlertidige salgssteder er tilsynsavgiften 1200 kroner i 2019.
Lover og regler