Private avløpsanlegg i spredt bebyggelse

I Østre Toten kommune er det, i likhet med i mange andre kommuner, mange eldre og dårlige private avløpsanlegg i spredt bebyggelse.

En stor del av de private avløpsanleggene er fra Mjøsaksjonen rundt 1970- og 80-tallet. Alle private avløpsanlegg etablert på 1970- og 80-tallet eller tidligere, vil få pålegg om oppgradering eller forbedring. Disse anleggene tilfredsstiller ikke dagens rensekrav. Anleggene har utløpt sin levealder for rensing av avløpsvann. De fleste anleggene trenger derfor en oppgradering for ikke å forurense grunnvann, bekker, elver og innsjøer i kommunen. Dette ble vedtatt i en lokal forskrift med tilhørende retningslinjer som stiller krav til både eksisterende og nye anlegg.

Forskrift og retningslinjer

Forpliktet gjennom Vannforskriften

Kravene i EUs Rammedirektiv for vann (Vanndirektivet) er innarbeidet i Vannforskriften. Østre Toten kommune er, som alle andre norske kommuner, forpliktet gjennom Vannforskriften til å redusere forurensningen for private avløpsanlegg. Østre Toten kommune tilhører vannområdet Mjøsa og vannområdet Hurdalvassdraget/Vorma, som igjen er en del av vannregionen Glomma.

Østre Toten kommune har utarbeidet en egen handlingsplan for opprydding i private avløpsanlegg, med fokus på utslipp fra boligeiendommer. Det er boligene som forurenser mest samlet sett. Parallelt arbeides det med å utvide kommunens ledningsnett. Det vil derfor for hver enkelt eiendom bli vurdert om boligen kan kobles til offentlig avløpsnett, framfor å rehabilitere privat avløpsanlegg. Handlingsplanen beskriver hvordan oppryddingen skal skje.

Det gis ikke pålegg om utbedring dersom anlegget ikke har akutt forurensning, og påkobling til offentlig kloakknett er planlagt innen 5 år. Kommunen tar område for område, og det kan derfor ta flere år før du blir berørt.

Saksgang

Eiere av private avløpsanlegg som trenger oppgradering vil først få et informasjonsbrev. Du som eier kan gi tilbakemelding på informasjonsbrevet dersom du mener opplysningene våre er uriktige, eller det er andre forhold som gjør at du ikke plikter å utbedre det private avløpsanlegget. Etter ca. 3 måneder vil eier få et varsel om vedtak med pålegg om å oppgradere avløpsanlegget. Her er det uttalelsesfrist på tre uker. Deretter vil det bli gitt et vedtak med pålegg om å oppgradere avløpsanlegget. Her er det klagefrist på tre uker. Pålegg om oppgradering/utbedring er gitt med hjemmel i forurensningsloven.

Hvis oppgraderingen eller utbedringen av avløpsanlegget ikke gjøres innen fristen, kan kommunen vedta tvangsmulkt. Tvangsmulkt er et virkemiddel for å sikre gjennomføring av oppgraderingen/utbedringen.

Fristens lengde

Fristen vil variere og være avhengig av forurensningsfare/alvorlighetsgrad. I de fleste tilfeller gis det en frist på to sommersesonger. Ved akutt forurensning kan kommunen bestemme en kortere frist. Det kan søkes om en utsettelse av frist. Denne søknaden må begrunnes. Forurensningsfare er avgjørende om en slik utsettelse kan innvilges. Viktige punkter som blir vurdert er anleggets tilstand og belastning (hvor mye anlegget er i bruk), avstand til drikkevannskilder, naboer og lignende.

Retningslinjer i forbindelse med opprydding i utslipp fra private avløpsanlegg i Østre Toten kommune (PDF, 82 kB)

Handlingsplan 2018-2030 «Opprydding i avløpsanlegg fra spredt bebyggelse»

Handlingsplanen vedtatt 2018, revidert i 2023 (PDF, 2 MB).

Målet er å redusere forurensningen fra private avløpsanlegg i spredt bebyggelse. Den beskriver hvordan opprydding skal skje i kommunen og hvilke områder som skal prioriteres. Det er utarbeidet en prioriteringsliste ut ifra blant annet resipientforhold, beregnet fosforutslipp og avløpsanleggenes alder, tilstand og funksjon.

Rekkefølgen for prioritering av områder ble vedtatt endret i februar 2023.

Trenger du hjelp?

Dersom du har spørsmål om ditt avløpsanlegg, eller om oppgradering av ditt avløpsanlegg, send en henvendelse til vannogavlop@ototen.no, kontakt kommunens servicetorg på rådhuset (Lena) eller brev til Østre Toten kommune postboks 24, 2850 Lena (merk: spredt avløp).

Linker

Du kan finne mer informasjon og veiledning på www.avlop.no og www.norskvann.no.

 

Vanlige spørsmål og svar om private avløpsanlegg

Kommunen har trukket min utslippstillatelse - hva gjør jeg?
Jeg har fått pålegg om oppgradering - hva gjør jeg?
Jeg har fått brev - hvordan får jeg et lovlig utslipp?
Hvorfor får vi en frist for opprydding?
Gjør nabokommunene det samme?
Hva med utslippet fra gårdsbruk?
Kan jeg søke om utsatt frist for pålegget?
Kan kommunen bevise at mitt anlegg forurenser?
Toalettet mitt fungerer bra. Avløpsvannet blir borte når jeg drar ned og det er heller ingen dårlig lukt. Hvordan kan kommunen vite at infiltrasjonsanlegget ikke fungerer?
Jeg har fått pålegg om å utbedre avløpsanlegget for boligen min. Jeg har et anlegg med en «septiktank» / «slamavskiller» som renser vannet før utslipp. Hvorfor er ikke dette godt nok?
Jeg har ikke innlagt vann i boligen/fritidsboligen min. Må jeg ha utslippstillatelse?
Gjelder kravene til renseeffekt i forurensningsforskriften for avløp som kun inneholder gråvann?
Må man søke om utslippstillatelse dersom alt avløpsvann fra hytte/bolig skal føres til en tett oppsamlingstank? – Da blir det jo ikke utslipp ved hytta.
Jeg ønsker å installere WC eller vakuumtoalett med lavt vannforbruk og bærer vannet inn. Må jeg søke om utslippstillatelse når vannet skal ledes til tett oppsamlingstank?
Er det nok å sende inn en jordprøve fra egen eiendom til analyse, dersom man ønsker å få en vurdering på om infiltrasjonsanlegg kan bygges?
Hvordan får jeg et lovlig utslipp?
Hva koster det å søke om utslippstillatelse?
Hvilken avløpsløsning skal jeg velge?
Hvilke naboer og berørte parter må jeg varsle?
Kan naboen og jeg samarbeide om et nytt avløpsanlegg?
Hvorfor bygger ikke kommunen ut det kommunale avløpsnettet?
Hvorfor må vi betale selv?
Jeg har dårlig økonomi, finnes det støtteordninger?
Hvilke lover og regler gjelder for utslippstillatelse og bygging av private avløpsanlegg?