Typiske spørsmål fra pasienter

Å ha en god relasjon og hyggelige samtaler med våre pasienter, er noe av det vi fastleger verdsetter høyest i vår hverdag. Vi er oppmerksomme på at det nasjonalt sett er en økning i tilbakemeldinger til fastleger. Selv om mange av disse tilbakemeldingene er konstruktive, har ikke alle nødvendigvis rot i reelle utfordringer.

Ved å justere forventningene i tråd med hva vi som fastleger faktisk har muligheten til å levere, tror vi at mange misforståelser kan unngås. Vi ønsker å bygge en bro av forståelse og samarbeid, slik at vi sammen kan sørge for best mulig helseomsorg for deg. Derfor vil vi gjerne dele noen av de vanligste misforståelsene og hvordan vi jobber for å møte dem. 

Vi håper denne informasjonen vil hjelpe oss alle til å forstå hverandre bedre og styrke samarbeidet vårt.

Hvorfor er det lang ventetid for å komme til fastlegen min?
Hvorfor får jeg ikke ta de blodprøvene jeg ønsker?
Hvorfor får jeg ikke ny medisin når jeg har brukt opp de jeg har eller har mistet dem?
Hvorfor får jeg ikke den tiden jeg trenger inne hos legen?
Hvorfor avviser legen meg og mine behov?
Jeg får ikke de henvisningene jeg vil ha.
Legen er kunnskapsløs fordi han leser på nettet.
Pasienter hos andre leger får tjenester og medisiner som jeg ikke får av min fastlege.
Hvorfor kan jeg ikke få medisin på blå resept når apoteket sier at jeg kan det?
Hvorfor kan jeg ikke få drosje som jeg vil til og fra behandling?
Hvorfor får jeg ikke svar på blodprøvene mine?
Hvorfor er jeg ikke blitt henvist som legen sa at han skulle gjøre?
Hvorfor vil ikke fastlegen henvise meg til annet sykehus eller annen spesialist?