Østre Toten kommune

Informasjon om datainnbruddet og koronasituasjonen

Spørsmål og svar

Denne artikkelen vil bli løpende oppdatert.

Hvor finner jeg informasjon om politiske møter?
Hvordan kommer jeg i kontakt med Rask Psykisk Helsehjelp?

Etter dataangrepet kommunen ble utsatt for natt til lørdag 9. januar, nås vi nå kun på telefon: 904 70 321. Les mer om Rask Psykisk Helsehjelp.

Kan jeg søke om barnehageplass?
Kan jeg søke om redusert foreldrebetaling for barnehageplass nå?
Hvordan får jeg tak i ansatte i kommunen?

Våre ordinære e-postadresser fungerer igjen. Saksbehandlere kan nås på telefon og e-post: Søk etter ansatt

Jeg har ikke mottatt sosialhjelpsstønad slik jeg har krav på. Hva kan jeg gjøre?

På grunn av hackerangrep har vi ikke tilgang på våre datasystemer. Det gjør at vi ikke ser vedtakene vi har gitt dere. Dette fører til at vi ikke får utbetalt penger som lovet i vedtakene.

Vi har fått til en løsning der vi jobber på NAV Vestre Toten sine systemer. For at vi skal kunne gjøre utbetaling til deg må du:

  1. søke om økonomisk sosialhjelp på nytt
  2. vedlegge ditt nyeste vedtak fra NAV Østre Toten

Du kan levere søknad i vårt publikumsmottak mandag, onsdag og fredager mellom klokka 09.00 og 11.00. Eller du kan søke på www.nav.no/sosialhjelp

Når vi får inn dette fra deg, står vi klar til å gjøre nytt vedtak – og utbetale pengene som lovet.

Jeg er redd for at data om meg eller en av mine nærmeste kan komme på avveie som følge av angrepet, hva kan jeg gjøre?

SIST OPPDATERT 14.1.21:

Natt til lørdag 9. januar ble Østre Toten kommunes datasystemer angrepet og gjort utilgjengelige.

- Som vi har uttalt tidligere denne uken, kan personsensitive data være på avveie etter dette angrepet. Vi jobber nå med å skaffe oss oversikt over hvilke data angriperne kan ha fått tak i. Både offentlige og private ressurser bistår i etterforskningen for å finne ut om data er kommet på avveie, sier kommunedirektør Ole Magnus Stensrud.

- Vi ber om at du som innbygger er ekstra på vakt dersom du mottar e-poster fra avsendere du ikke kjenner, eller som framstår som mistenkelige. Følg også med på kontoutskrifter fra banken din, herunder forbrukslån og undersøk med forsikringsselskapet ditt om du er sikret mot ID-tyveri, sier Stensrud.

 

Les om falske e-poster: https://nettvett.no/falske-e-poster/

Har du spørsmål? Send e-post til postmottak@ostre-toten.kommune.no